Ja, vil jeg si.
Hvor viktig er det ikke å få på plass en medarbeider som passer inn i det eksisterende teamet? – Eller å få på plass en leder som skal få bedriften et stepp opp?
Når oppnås suksess?
En ansettelse er kun en suksess i det øyeblikket både arbeidstaker og arbeidsgiver er enige om at dette var rett!
Hvorfor er rekruttering en kunst?
Det å lese en CV kan alle mennesker gjøre. Å forstå hvilken erfaring og egenskaper vedkommende har ut fra det som står i CV´n – kan de fleste også. Men å snakke med folk, lytte til og stille de rette spørsmålene – det er ikke alle like gode til å gjøre.
Jeg mener at min rolle er å gi et utbytte til alle som involvert i en rekrutteringsprosess via meg og spesielt er i intervjufasen. Det å utgi seg selv, som man faktisk gjør i en slik prosess, er ikke like naturlig og enkelt for alle. Det er kanskje verdens vanskeligste salgsjobb – om man skal være ærlig – og det skal man jo være.. Hvor mange synes det er enkelt å selge seg selv, sin kompetanse, ferdigheter og egenskaper? Det er her kunsten kommer inn.
For at jeg skal få noe av deg…
…må jeg gi noe av meg. Det er min innstilling. Når kandidaten sitter rett overfor meg og kanskje er spent og litt nervøs, hva er vel da mer passende enn å skape en god og trygg samtale?
Det er da jeg nesten alltid sier: «Vi skal nå ha en hyggelig samtale, og hvis jeg skal få noe ut av deg, må jeg også gi noe av meg.» Jeg synes alt for mange – også topplederkandidater – forteller om intervjuer og prosesser, hvor det er en sterk «ovenfraogned»-holdning fra de stiger inn i rommet. Får man fram essensen da, lurer jeg på. Min vri er i hvert fall å skape en trygg og god atmosfære. Det er lov å smile og le i et intervju. Når kandidaten går ut døra håper jeg vedkommende har fått med seg en konstruktiv og hyggelig opplevelse. Noen gode råd på veien om forbedringer (for eksempel på cv’n), – og litt bedre selvfølelse- og innsikt. Uansett om jobben er i boks eller ikke.
Å gi tilbakemelding er viktig.
– Og ærlighet varer lengst. I en rekrutteringsprosess er det ofte bare en som lykkes i å nå toppen, og da er det ulykkeligvis mange som får den kjipe beskjeden; Det ble dessverre ikke deg denne gangen.
Å gi en muntlig tilbakemelding til dem som har brukt dyrebar tid på å søke ny jobb, bør man gjøre av ren respekt. Samtidig får man muligheten til å si noe om hvorfor det dessverre ble en slik avgjørelse. Det er ikke alltid lett, og man bør forberede seg på en slik tilbakemelding. Men å være ærlig – gjør igjen at vedkommende kan justere litt – og neste gang vinne seieren og gå helt til topps!
Bli kjent med bedriften
Rekrutteringsprosessen starter selvsagt mye tidligere en intervjuene. Det er ekstremt viktig å kjenne kulturen og det indre livet i bedriften for å lykkes med en god rekruttering. Jeg gjør gjerne en liten analyse for å kartlegge hvordan folk synes det er å jobbe der. Hva er positivt – og hvilke forbedringsområder finnes. Hva slags miljø skal vedkommende inn i – og hva forventes av den nye? Svarene på dette medfører at bedriften kan gjøre noen små justeringer, som igjen kan bidra til bedriftens utvikling og raskere suksess.
Annonsering av JOBB
Det er viktig å legge vekt på en skikkelig jobbannonse. Den skal trigge folk til å bli nysgjerrig på en stilling! Enten man er i jobbskiftemodus – eller ikke. Bruk tid på dette – og tenk på hvordan jobbannonsen framstår i ulike medier. Sosiale medier er ekstremt viktige å bruke – i tillegg til de vanlige ledig stilling-plattformene. Du treffer folk på en annen måte her, og jeg mener at effekten av avis-annonse fortsatt er merkbar. Det er viktig å spre budskapet – og fange interesse der hvor folk kan befinne seg. En rød tråd i prosessen og synlighet mange steder er positivt.
Temaet jeg nå har tatt for meg krever minst en episode til 😊. Si gjerne noe ord om dette er interessant – og hva du eventuelt savner. Jeg utfordres gjerne!
GLEDEN ved å bistå
Det er ingen tvil om at jeg føler enorm GLEDE ved å bistå i en prosess hvor arbeidstaker og arbeidsgiver finner at de vil jobbe sammen! – Også er det da viktig at man er nøye, har et levende engasjement og jobber fram et godt samarbeid for å få dette til!
Takk til kundene mine for at jeg får tilliten, og for at jeg får lov til å være en del av del av spennende prosesser med dere!